top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תLotus (Daphna) Lev

האטה - ויניאסה, האתה ויניאסה יוגה.

סוגי היוגה השונים נחקרו רבות וכתבו ספרים שלמים והשוואות.

המסקנה המתבקשת היא: סוגי אנשים שונים, סוגי תרגולים שונים, זרמים שונים.

בפוסט זה אכתוב על הדרך שאני אוהבת להדריך, ללמד ולתרגל בעצמי. יוגה האטה ויניאסה.

כל הקישורים למחקרים המוזכרים - באנגלית .


האטה ויניאסה : אמנם שתי השיטות: האטה ו ויניאסה חולקות את אותן תנוחות, לכל אחת מהן, יש מיקוד וקצב שונים. בפוסט זה, אסקור מקרוב את שני זרמי היוגה, ואשפוך אור על השילוב הקסום בינהן.

 

מהי האטה יוגה?

האטה יוגה היא היוגה הקדומה המסורתית, השורש והמקור של כל השיטות והזרמים שנגזרו ממנה.

בתרגול זה, התנועה היא איטית, מתנוחה לתנוחה, כל תנוחה מדגישה אלמנט, לדוגמא כפיפה או פשיטה, פיתול או מתיחה, כוח או גמישות, ובו בזמן מבקשת להתמקד בהרפיה מן המאמץ, ובתשומת לב לנשימה.

האטה יוגה, שמה דגש מיוחד על נשימה ויציבה מבוקרת. בניית שרירי הליבה CORE, שהם המפתח ליציבה טובה, יציבה טובה משפיעה על הלך היום שלנו וזהו היבט חשוב נוסף של האטה יוגה.

להאטה המודרנית יש מאות תנוחות, חלקן הגדול הן ווריאציות של תנוחות הבסיס. הידועות שבהן : כלב מביט מעלה, כלב מביט מטה ועוד...הרצף המוכר כ'ברכת השמש' כולל מספר תנוחות ידועות ונעימות. בהוראת הרצף נבקש מהמתרגל להישאר בתנוחות במשך מספר נשימות, לפני המעבר לתנוחה הבאה.


מהם היתרונות ה- האטה יוגה?

מחקרים הראו שלהאטה יוגה יש מגוון רחב של יתרונות, כולל אלה המתוארים כאן:

יתרונות

• הפחתת מתח. מחקר משנת 2013 בכתב העת Journal of Nursing Research Effects of Hatha yoga on stress in middle-aged women מצא שהשתתפות בפגישה בודדת של 90 דקות של האטה יוגה קשורה להפחתת מתח. אותו מחקר קבע, שתרגול האטה יוגה על בסיס קבוע, יכול להפחית את הלחץ- סטרס הנתפס על ידינו כמשבש שגרת חיים, באופן משמעותי .

• תסמיני דיכאון מופחתים. על פי מחקר משנת 2018, The Effect of Yoga on Stress, Anxiety, and Depression in Women רק 12 מפגשים של תרגול רגיל של האטה יוגה יכולים להפחית באופן משמעותי את רמות החרדה והדיכאון.

• גמישות שרירים ומפרקים.

מחקרים רבים, כולל מחקר משנת 2015 ב-Journal of Physical Therapy Science, Effects of hatha yoga exercises on spine flexibility in women over 50 years old מצביעים על כך שהשתתפות בהאטה יוגה משפרת את הגמישות בעמוד השדרה ובשרירים נוספים. החוקרים ממליצים גם על האטה יוגה למבוגרים שזקוקים לעזרה בשיפור טווחי התנועה במפרקים.

• חוזק ליבה. על פי מחקר משנת 2016, Effects of Isha Hatha Yoga on Core Stability and Standing Balance רק 21 ימים של אימון האטה יוגה יכולים להוביל לשיפורים בכוח ובאיזון שרירי הליבה.

 

 

מהי ויניאסה יוגה?

ויניאסה היא זרם, שיטת תרגול, בה הדגש הוא המעבר החלק מתנוחה לתנוחה, זה כמו ריקוד או ההבדל בין להקריא סיפור או לשיר שיר.

כמו בשיר, קצב השיר ובחירת המילים תלוי בזמר, כך קצב המעברים בין התנוחות תלוי במדריך.

בשונה משיטת התרגול אשטנגה, שגם היא דינאמית ובעלת מעברים, הויניאסה מנחה מעברים שונים בכל תרגול, תנוחות שונות בכל תרגול בעוד באשטנגה עוקבים אחר אותו דפוס של תנוחות בכל פעם. סדרה.

ויניאסה מותאמת אישית, עוברת מתנוחה אחת לאחרת לפי שיקול דעתו של המורה. המעבר מתואם עם הנשימה יש מתרגלים המדווחים על תחושה כאילו הנשימה מזיזה את הגוף.


יתרונות ה- יוגה ויניאסה?

ויניאסה יוגה משפרת את רמות האנרגיה בגוף. על ידי הורדת המתח, הגוף מתפנה לנשימה. במצב מתח האנרגיה הזמינה מופנית להתמודד עם מתח וחרדה, אך כשיש פחות מתח וחרדה, יש יותר אנרגיה זמינה לחיי היום יום.

יתרונות

• שיפור סיבולת שריר וכוח.

מכיוון שהתנוחות נעשות ברצף, יוגה ויניאסה מסייעת בבניית כוח השרירים כלומר שיפור הכושר.

• יציבות ואיזון.

שיווי משקל ויציבות הוא יתרון משמעותי של תרגול יוגה. מחקר משנת 2015 בכתב העת PLoS One מצא שעבור אנשים עם ראייה ירודה, קורס יוגה מבוסס אשטנגה שיפר משמעותית את תחושת האיזון והפחית את הסיכון לנפילתם.

•אימון לחיזוק שריר הלב.  על פי מחקר משנת 2013 ב-Journal of Yoga & Physical Therapy, Heart Rate Response to Vinyasa Yoga in Healthy Adults התנועות המהירות והאתגר הפיזי של יוגה ויניאסה הופכים אותה לאימון קרדיווסקולרי אידיאלי.

• הורדת רמת הסטרס, פחות חרדה.

במחקר מהימן משנת 2012 Yoga as a Complementary Treatment for Smoking Cessation in Women שנערך עם נשים שעוברות טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) במטרה להפסיק לעשן, חוקרים גילו שתרגול יוגה ויניאסה סייע בהורדת רמות הלחץ והחרדה. דבר שעזר למשתתפות להפסיק לעשן.


מהם ההבדלים הגדולים ביותר בין שני הסגנונות הללו?

יוגה האטה ו-ויניאסה משלבות רבות מאותן תנוחות. ההבדל העיקרי הוא קצב השיעורים.

• ויניאסה נעה בקצב מהיר יותר ודורשת שליטה גדולה יותר בנשימה מאשר האטה יוגה.

• האטה – התרגול איטי יותר והתנוחות מתקיימות לאורך זמן, האטה יוגה מאפשרת מתיחות רבות יותר.

בשורה התחתונה אני בעד שילוב השיטות, לשם כך צריך מומחיות, ידע, הבנה באנטומיה ופיזיולוגה, נסיון ויצירתיות. בדיוק כל מה שאני אוהבת.


כדי שהתרגול שלכם יהיה טוב וכייף, יש לדאוג רק לשני דברים - התמדה ומזרן יוגה איכותי. כל השאר יגיע בזמן. בואו לתרגל איתי בסדנאות ובשיעורים ,,,, באהבה לוטוס לב.


צילום מאיה לפידות בסטודיו אחווה חיפה - תנוחת eagle arms


יוגה האטה ויניאסה
יוגה האטה ויניאסה

7 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
חזרה לעמוד ראשי
bottom of page