top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תLotus (Daphna) Lev

יוגה כ - כלי טיפולי

יוגה ככלי טיפולי הוליסטי

.

דיברתי עם חברה, היא למדה יוגה – כ – כלי טיפולי. כן, יוגה "זה" כלי טיפולי.

במאמר זה אתייחס ליוגה כתרגול גופני, מה שכולם מכירים ורואים, ויוגה בהיבטים נוספים ומשלימים לפן הגופני, כך שבאמת יהיה ניתן להגדיר את היוגה ככלי טיפולי הוליסטי.


היוגה מציגה גישה הוליסטית לטיפול באדם, ובכך ייחודה כ – כלי טיפולי הוליסטי.

הגישה ההוליסטית,  רואה את הפרט כמכלול של פריטים, לדוגמא: כשאנחנו מסתכלים על מים, זה נראה לנו דבר אחד. כוס מים. כוס מלאה ב-מים. אך המים עצמם מורכבים משני רכיבים. מימן וחמצן.

האדם הוא יחידה אחת אך מורכב מהרבה היבטים. לכן הגישה ההוליסטית עוזרת לנו לפרק את הרכיבים, כדי ללמוד אותם ולחבר ביניהם שוב, כדי ליצור אחדות.


יחד עם תרגול יוגה תנועתית, נתרגל נשימות מלאות, נלמד תזונה לפי היוגה, ולבסוף התנהגות ומחשבה.

התנהגות ומחשבה זה תחום חדש יחסית שנקרא העיצוב האנושי - תחום זה עושה את ההבדל (בעיני) בין יוגה ככלי טיפולי פיזי, לבין יוגה ככלי טיפולי הוליסטי.


כשבאים לטפל בבנאדם, עדיף לדעת את מבנה האישיות שלו, להתאים לו את גישת הטיפול לפי הטיפוס שהוא, לפי מי שהוא כפי שניתן לדעת כתוצאה מהבנת מפת האישיות שלו, באמצעות העיצוב האנושי, הידע החדש של הצ'אקרות. כן,,, הצ'אקרות של היוגה, עם תוספת עדכנית של המאה ה-20.

היוגה העתיקה הכירה במבנה של 7 צ'אקרות, העיצוב האנושי יוצר מפה של 9 צ'אקרות.

היוגה העתיקה לא תיארה תכונות מדוייקות של אנשים, לא ידעה להבחין בין אנשים על פי שונות אנרגטית בתוך הצ'אקרות, העיצוב האנושי הוא כל כך משוכלל, שיחד עם תרגול יוגה פיזי, יש לנו כלי טיפולי ממש משוכלל ועדכני.


טיפול  הכולל יוגה בתנועה, תזונה, נשימה, שיחה והבנת המפה האישיותית, לימוד תכונות עם יישום דרך קבלת החלטות ייחודית לך, הבנה לעומק של הטיפוס TYPE מתוך 5 הטיפוסים של העיצוב האנושי, תרגול סמכות פנימית הכל מעודד רווחה גופנית, רגשית ונפשית.


מחלה והכלה

לגבי השאלה : האם היוגה מטפלת במחלות? לא אפשרי לי לתת תשובה חד משמעית, כי תלוי על איזו מחלה מדובר, או על איזה תסמין וביטוי של מחלה. יחד עם זאת היוגה עשויה למנוע מחלות, ליקויים ותסמינים, יותר מכך....למנוע לא רק מחלות פיזיות, אלא גם אתגרים רגשיים ומנטליים.

מטרת הטיפול באמצעות יוגה - לאזן ולהרמן (harmony) את הגוף, הנפש והרוח.


 תנועה גופנית תמונה פנימית

תרגול  / טיפול  יוגה בתנועה מדגיש את הקשר בין תנועה, נשימה ומודעות. מה שנקרא חיבור גוף-נפש... על ידי טיפוח מודעות לגוף. תוך כדי נוכחות הכרתית, נוכחות מודעת במהלך תנועה, אנשים יכולים להעמיק את הבנתם לגבי גופם , לאחר מספר חזרות על אותן תנועות ורצפי היוגה, הגוף כבר מרגיש נוח, מתפנה מקום במודעות ובתשומת הלב לרגש. כך התנועה והרגשות משתלבים, מה שמוביל למודעות עצמית וויסות עצמי גדולים יותר.

מה שמאוד יפה בתרגול היוגה הגופנית הוא – היכולת של המדריך / מורה להתאים טיפול ביוגה בתנועה כדי לענות על הצרכים והיכולות הספציפיות של אנשים, מה שהופך אותו מתאים לאנשים בכל הגילאים, רמות הכושר והמצבים הבריאותיים. מטפלים עשויים לשנות תנוחות ורצפי יוגה כדי להתאים למגבלות פיזיות או לפציעות.

כך כולם זוכים למענה גופני ומתפנים לטפל במענה הרגשי.

 

עוד יתרונות ליוגה ככלי טיפולי הוליסטי:

התנועה האיטית והמדודה של תנוחות הגוף, מביאה את הגוף לרוגע יחסי למצב שהיה, כשהמתרגל נכנס לחדר התרגול. מתוך מצב הרוגע יש יתרונות כמו: הפחתת מתח, גמישות משופרת, כוח שריר-שלד שמחזיק את משקל הגוף, שיווי משקל, יציבה, טיפול בכאב הנובע מחוסר תנועה, שיפור מודעות הגוף, ויסות רגשי והפעלת תגובת הרפיה נפשית.

לצד אילו היתרונות הגופניים, יתרונות נפשיים יהיו: קבלה עצמית ו"חזרה הבייתה" למי שאני באמת.


גמישות והסתגלות.

האם יש קשר בין גמישות הגוף להסתגלות הנפש? לדעתי כן. הוכחה מדעית אין לי. ניסיון חיים יש.

גמישות = יכולת הסתגלות . דבר שבא לידי ביטוי בשינויים פתאומיים בחיים, בין אם זה שינוי קטן בסדר היום שבאמצעות 'טיפול בגמישות' אנחנו לומדים להפעיל תכנית B או להתייחס לשינוי בעניין של מה-בכך, להתגמש לפי הבלת"מ. או בין אם מדובר על שינוי גדול כמו – הרילוקיישן בוטל ביום הטיסה.

 הגמישות הגופנית שהיוגה מקנה היא הכנה טובה לגמישות היומיומית.


 

כמה זמן לוקחת יוגה?

כאשר מתרגלים חדשים נכנסים לכיתה אני אומרת להם : "לאט לאט, זה גם ככה לוקח כמה שנים"

על אף שאמרה זו נשמעת משעשעת, אף אחד לא יודע אם לבכות או לצחוק, היא נכונה ומשעשעת באותה מידה. מקווה שתבחרו ב- לצחוק.

מבחינה גופנית – יש להניח, שאם נשארתם עד סוף השיעור וחוויתם שוואסנה, תרגישו הקלה כבר בשיעור הראשון, האם תהיו מתרגלי יוגה? עדיין לא. זה באמת לוקח כמה שנים.

מבחינה רוחנית – בעוד מטרת השיעור היא Mind-Empty-Ness אתם תשכללו עוד ועוד את היכולת לרוקן את המיינד. אם בשיעורי הראשונים לא הצלחתם, בתקופה הבאה, תחוו הצלחה בסוף השוואסנה, ולאט-לאט ההצלחה תהיה בשלב מוקדם יותר של התרגול.

מבחינה התנהגותית – לפי העיצוב האנושי מרגע שמסתיימת ההדרכה על המפה – באופן יסודי כמו שאני אוהבת לעשות, שזה בדרך כלל מספר פגישות, קחו 7 שנים ראשונות להשתנות.

במהלך 7 השנים הקדישו ללימוד ועוד, קריאה, חקר, הרהור, חפירה, שאלות ובחינות עצמיות, בקשת פיד-בק מחברים שנחשפו לשיטה ואפילו אצל המורה.


לסיכום – יוגה זה מסע ארוך ומספק. לא כולם שורדים את כל החבילה, יהיו מי שיתמידו בהליך הגופני וזהו.

 

יוגה ככלי טיפולי אקוטי:

ישנו גוף הולך וגדל של מחקרים, התומכים ביעילות של טיפול ביוגה בתנועה, למצבי בריאות גופניים ונפשיים שונים, כולל חרדה, דיכאון, PTSD, כאב כרוני והפרעות נוירולוגיות. זה מצריך הכשרה שונה, ייחודית ממוקדת והתערבות של מטפלים נוספים מדיסציפלינות מקבילות, כמו פסיכולוגים, פסיכיאטרים, רופאים, עובדי קהילה, שמאמנים בשילוב היוגה הגופנית.

במקרה זה הידע של העיצוב האנושי יגיע בשלב מאוחר מאוד של ההחלמה.

 

מטפלים מוסמכים של יוגה במצבי טראומה - עוברים בדרך כלל הכשרה מיוחדת המשלבת ידע בפילוסופיה של יוגה, אנטומיה, פסיכולוגיה וטכניקות טיפוליות. הם עשויים להחזיק בהסמכות ביוגה-תרפיה או בתחומים קשורים.

 

 

באופן כללי, יוגה ככלי טיפולי הוליסטי -  מציעה גישה הוליסטית לריפוי וגילוי עצמי, התרגול מעצים אנשים לטפח איזון, חוסן וחיוניות בחייהם. המורים והמתרגלים מקפידים על הנחיות וסטנדרטים אתיים של תרגול, תוך שמירה על מקצועיות, סודיות,  כבוד לאוטונומיה ולרווחתם של המשתתפים בתרגול. לצערי הרב, מעט מדי אנשים יודעים על העיצוב האנושי, מעט מדי מורים ליוגה, יש בכוונתי לשנות את המגמה ולהביא את הידע לקדמת הבמה לפי בקשה.


לפרטים לגבי שילוב הידע של העיצוב האנושי, הידע הרוחני של היוגה – צרו קשר.


צילום : מאיה לפידות בסטודיו אחווה חיפה

יוגה ככלי טיפולי הוליסטי
יוגה ככלי טיפולי הוליסטי

38 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
חזרה לעמוד ראשי
bottom of page