top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תLotus (Daphna) Lev

יאמות ניאמות YAMAS NIAMAS

יאמות ו ניאמות הן "עשרת הדברות של היוגה"


על השאלה האם יוגה היא דת, לא נענה כאן, זה נושא מעניין שדורש מאמר נוסף.

לאותה יוגה יש מערכת כללים אוניברסאליים שכל אחד יכול לתרגל.

אם זה את כל הכללים או חלק מהם, לא יקרה לו כלום אם לא יתרגל בדבקות אחד, שניים או שלושה וחמישה, שום אל לא יכעס עליו או יעניש אותו ב"חרון אפו" זה עניין בין אדם לבין עצמו.


כללי המוסר הם 10 כללים

5 כללים בשם יאמה Yama – כלומר 5 יאמות.

המתארים את מערכת היחסים של האדם עם הסביבה.

ועוד 5 כללים, ניאמה – Niyama – כלומר 5 ניאמות.שבהם לומד היוגי את מערכת היחסים שלו עם עצמו,


כללים אלו נוסחו על ידי פטנג'לי (אבי היוגה, מראשוני מתרגלי היוגה , שהביא דברים על הכתב לפני 2400 שנה לערך) הכללים יכולים להיות מתורגלים על ידי היוגי במטרה לשפר את איכות חייו, ובכך להפחית מהסבל שמורגש בעולם הגשמי, בחיים בגוף ומתוך כך בסביבה וחברה.

כללים אילו מהווים מסגרת לסמכות פנימית שהיוגי לוקח על עצמו, אין סמכות חיצונית כמו אל או נציגיו (רבנים, כמרים, מורים) שמהווים מערכת שכר ועונש במידה ואינו מתרגל.



YAMAS יאמות

כללי מוסר עצמי המעודדים הרמוניה עם סביבת החיים של היוגי


Ahimsa *

אהימסה – אי-פגיעה – במחשבה, בדיבור ובמעשה כלפי כל יצור חי ואפילו כלפי עצמי*

לפעמים כן יוצא שאני תופסת את עצמי מאחלת למישהו משהו רע כי הוא עשה מעשה רע, למרות שלא מתפקידי לשלוט על מה יקרה למישהו אחר, אך מייד נכנסת לפעולה המחשבה שמעודדת אותי לתרגל אהימסה.

אני ממש משתדלת לא לפגוע בעצמי, בגופי ובמיינד שלי, זה תרגול יומיומי. בין אם זה לא להכניס למיינד חומר ירוד כמו שיחות בעלות אופי שטחי או קריאת פוסטים לא נעימים, ובין אם זו התייחסות לגוף בתרגול פיזי או תנאים פיזיים לא מתאימים.

אני טבעונית , כי אני מאמינה שאין לפגוע בבעל חיים על מנת לאכול אותו, אם אפשר לאכול צמח. יחד עם זאת הכלב והחתולים שלי כן מקבלים את האוכל הטבעי שלהם, העשוי מחיות.

אני תומכת במיחזור ובשמירה על הסביבה כדי לא לפגוע ביצורים חיים שאינם למאכל – לדוגמא אני מאוד מתנגדת לזיקוקים כי הם פוגעים בציפורים ובחיות אחרות. ואפשר להסתדר בלי זיקוקים.


Satya*

סאטיה – אמירת אמת – אמירת מה שצריך כדי לא לפגוע באדם ויחד עם זאת להיות נאמנה לאמת. היאמה הזו בנויה על בסיס היאמה הקודמת.

Asteya*

אסטיה – הגינות ויושר – יחד עם אמירת האמת – גם היאמה הזו בנויה על היאמה הקודמת. הגינות ויושר בכל מה שקשור לכסף, שכר, נתינת תמורה, אי ניצול לרעה טוב ליבו של מישהו וכמובן לא לגנוב ולא להסכים לשוחד אם יש ברירה אחרת.


Aparigraha *

אפריגרהה - אי- חמדנות הסתפקות במה שיש לך והושג על ידך.

בדומה לעשרת הדיברות ביהדות מידת החמדנות והקנאה שמביאה אנשים לחמדנות (גם יאמה זו מסתמכת על היאמה הקודמת שחמדנות מביאה לאי-יושר, גניבה ושקר) "לא תחמוד" רכושם של אחרים.


Brahmacharya *

בהרמצ'ריה – שימוש נכון באנרגיה המינית בהתאם למה שסוכם עם בן/בת הזוג אם זה כיחסי אישות או כל הסכם אחר. גם יאמה זו מתבססת על היאמה הקודמת אי פגיעה .


Niyamas ניאמות

כללי מוסר פנימיים של היוגי עם עצמו :


Saucha*

סאוצ'ה – טוהר וניקיון גופני ונפשי. כללי הנקיון והטוהר מתייחסים מבחינה חיצונית לרחצה ולבוש נקי, ומבחינה פנימית למחשבה ואכילה.


Santosha*

סאנטושה – קבלה הכלה ויש שיגידו אפילו שביעות רצון מול מצבי החיים המשתנים.

זו אחת הניאמות המשמעותיות ביותר שיש ליוגה להציע! מתוך חיים הנתונים לשינויים תמידים, היוגי יכול לתרגל ולהתאמן על קבלה של המציאות החדשה הנתונה. התרגול הגופני בעל התנוחות הזורמות (לפי שיטת התרגול שאני אוהבת האטה-ויניאסה hatha vyniasa ) המעודדת אותנו להחליף מנחים תוך כדי נשימה, בהרמוניה של הגוף עם הסביבה.


Tapas *

טאפאס – חום .

לפי היוגה, תרגול נכון, מייצר חום גוף . היוגי מרגיש נוח ונעים בחום זה. החום מאפשר תהליכי גוף לחיזוק וניקוי, ליציבות הגוף ולהתחדשות הרקמות.

חום נפשי פנימי הוא האהבה. האהבה מייצרת חום דרך האהבה תרגול "כוח רצון, התמדה ונחישות" לא מרגיש כמו מאמץ, אלא כמו תוצאה נעימה של חיים בהרמוניה.


Swadhyaya*

סוודיהיה – לימוד מודעות עצמית

אמרו היוונים "דע את עצמך" וגם היוגים אמרו זאת.

זו אחת הניאמות שאני מלמדת בייעוץ אישי של העיצוב האנושי. בהכוונה לפי המפה, האדם לומד על עצמו ובכך משפר את מערכת היחסים שלו עם עצמו ועם סביבתו. אם היוגי מעדיף ללמוד על עצמו מתוך כתבי היוגה העתיקים, או מתוך ספרות אחרת, זה גם מקובל, העיקר לפתח מודעות עצמית רוחנית.

כמו שאנחנו מפתחים מודעות עצמית גופנית בעת תרגול היוגה הפיזית, כך גם תרגול מודעות רוחנית נדרש כדי לחוות הרמוניה, איחוד, ולהפחית את הסבל היומיומי מהחיים.


Ishwara pranidhana*

התמסרות לאלוהים – הכרה בכוח נעלה מאיתנו, יש שיקראו לו אלוהים, אלוהימה, יקום, או כל כינוי אחר. מה שחשוב להבין שיש כוח שמכוון פה עניינים ולכן יש אמת בגישה של העיצוב האנושי המתארת את האדם כנוסע ברכב, במושב האחורי או עם הגב לכיוון התנועה, ומקבל את מה שקורה בברכה, בלי לשלוט בנהיגה. לכל רכב יש נהג שיודע בדיוק לאן לקחת את הנוסע.


באהבה רבה לוטוס לב



הרמוניה - יקום - טבע - אדם
הרמונה - יקום- טבע - אדם

34 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
חזרה לעמוד ראשי
bottom of page